HANGÖ FILMFESTIVAL 2024 – ANTIKENS BERÄTTELSER

På berättelsernas villkor

Berättelser styr vår värld idag. Planetens mest inflytelserika statsöverhuvuden likställer sig
själva med gudar, talar om odödlighet sinsemellan, men skyr vetenskapens suveränitet, den
undersökande journalistiken och makten hos en upplyst befolkning. I makthavarnas
tänkande har tron ersatt vetandet. Även vårt lilla lands statsminister använder ofta det
magiska ordet ”tro” för att rättfärdiga olika, ofta optimistiskt färgade åtgärder. Många myter
börjar med att ignorera faktum, först ett faktum, sedan flera.

Hangö filmfestival bjuder på annorlunda myter för att stilla vår hunger efter berättelser.
Hjältarna i den antika mytologin skiljer sig från oss genom att de inte behöver vår tro till
någonting. Enligt Jorge Luis Borges, representerade guden Poseidon inte havet, utan var
havet självt i det antika tänkandet. Man förberedde sig för farliga sjöresor genom att offra
till Poseidon. Den polyteistiska mytologin berikade den osäkra verkligheten, där ingenting
var värt att lita på för mycket. Hjälten i tragedin vet att hen kommer att förgöras.

Vi har igen strävat efter mångfald i festivalprogrammet. Verken härstammar från sju länder
och en period på 101 år. För dem, som vill uppleva något unikt, rekommenderar vi den nya
kortfilmen av Anna Eriksson och Kinokonserten, där gitarristen Teemu Viinikainen
väcker stumfilmens Kirke till liv. Under antiken berättades historier genom teater och poesi,
och därför återvänder vi i slutet av lördagskvällen till ursprunget med skådespelarna Mi
Grönlund
och Jussi Lehtonen som tolkar Sapfos kärleksdikter till Adrian Sundbergs
levande musik. Under lördagskvällens föreställningar firar vi maskeradfest: till och med en
liten detalj med antikt tema i kostymen räcker för att lyfta stämningen. Fotografen Teemu
Köppä
finns på plats med sin kamera för att föreviga den som vill.

Den nordiska filmkonsten representeras av två fokusregissörer. Mai Zetterlings Flickorna
(1968) är baserad på Aristofanes komedi Lysistrate (411 f.Kr.), där kvinnorna går ut i
strejk för att få männen att sluta kriga. Fredagskvällen avslutas med Zetterlings skandalösa
men psykologiskt djupsinniga mästerverk Nattlek (1966).

Vår andra fokusregissör är samiska Marja Bål Nango, vars alla kortfilmer är olika, men
verkligen kraftfulla, originella, skickligt gjorda och övertygande. I sitt videoverk Halvt ditt,
halvt datt
reflekterar Nango över behovet av att skydda den samiska minoriteten på en
mycket personlig nivå: Borde hon undvika att förälska sig i män av andra raser för att
hennes barn skall kunna födas som fullblodiga samer, eller kanske dubbelt medborgarskap
inte alls vore ett tecken på svaghet? Videoverket, som på många sätt är aktuellt och politiskt,
visas i Olympias entréhall under hela festivalen.

Namnet Kino Olympia kommer från berget Olympos, som sträcker sig ända upp till molnen,
och som grekerna ansåg vara gudarnas boning. Så pass naturlig är kopplingen till biografen,
att filosofen Carl-Gustaf Lilius skulpturserie Galna gudar passar utmärkt i biosalongen
genom Guessod Guirehs nya kortfilm. Lilius miniutställning öppnas i teaterns entréhall,
där teckningar som illustrerar Horatius dikter lockar oss festivalbesökare från Hangö via
det mytomspunna Grekland till antikens Rom.

Under pauserna mellan visningarna och vid lunchtid bjuder Olympia-buffén på grekiska
delikatesser.

Välkommen på bio,

Sampsa Laurinen
& Olympias vänner rf.


I samarbete med

Ansvarig arrangör för Hangö Filmfestival är Olympian ystävät ry.